Dla każdego freelancera praca w domu to nic nowego – z pewnością po pewnym czasie się do tego przyzwyczaili i nie wyobrażają sobie pracy w biurze. Oczywiście są osoby, którym ciężko jest pracować w domu, bo rozprasza je za dużo rzeczy, więc decydują się na wynajem biura coworkingowego. Co jednak z tymi, którzy dopiero zaczynają pracę zdalną lub męczą się z nią od początku pandemii? Warto wiedzieć, w jaki sposób przygotować swój home office, aby praca była produktywna i pełna satysfakcji.

Praca w domu – miejsce

Teoretycznie praca w domu jest rozwiązaniem idealnym. Po porannej pobudce, śniadaniu i kawie można właściwie od razu zacząć pracować – nawet w piżamie. Oczywiście nie jest to polecane – mimo wszystko podczas pracy zdalnej, aby zachować higienę umysłu, warto ubierać się normalnie. Praca wtedy wygląda zupełnie inaczej. Dużym plusem pracy w domu jest oczywiście to, że nie trzeba marnować czasu na dojazdy. W praktyce okazuje się, że zorganizowanie domowego biura, które spełni nasze oczekiwania, jest dosyć trudne. Większość nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, jak złe warunki pracy mogą źle wpływać na produktywność każdego dnia.

Niezależnie od tego czym się zajmujesz, czy to będzie własny sklep internetowy, dropshipping, lub tworzenie e-booków dla firm, warto zadbać przede wszystkim o wydzieloną i prywatną przestrzeń. Praca z łóżka lub wygodnego fotela to bardzo kuszące opcje, jednak nie wpływają one dobrze na produktywność. Praca z domu wymaga zdecydowanie większej dawki skupienia, zatem konieczne jest oddzielenie swojej przestrzeni do życia prywatnego od tego, w którym zajmujesz się pracą. Przenikanie się obu tych sfer sprawia, że ciężko skupić się na pracy do wykonania. 

praca zdalna, praca z domu, home office, jak pracować w domu, domowe biuro, jak przygotować home office, jak pracować w domu,
fot. pexels.com

Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście przeznaczenie osobnego pokoju na home office.  Wówczas bardzo łatwo jest skupić się i zapewnić sobie spokój. Z pewnością nikt nie będzie tam Ci przeszkadzał ani Cię rozpraszał. Niestety – nie każdy może sobie zapewnić taki komfort. W tym wypadku warto postawić na klasyczny zestaw biurowy – duże biurko oraz wygodny fotel. Dobrze jest wybrać najcichsze miejsce do pracy, szczególnie, jeśli nie mieszka się samemu.

Odpowiednio przygotowana przestrzeń

Aby zwiększyć efektywność swojej pracy oraz zadbać o odpowiednie skupienie w wykonywaniu obowiązków zawodowych, warto zadbać o swoją przestrzeń. Warunki pracy w domu nie powinny znacznie odbiegać od tych, jakie ma się w biurze. Warto zadbać o kilka elementów, które pomogą w urządzeniu idealnego home office.

Na początku dobrze jest zadbać o odpowiednią ilość światła. Jest to często pomijany punkt, w końcu przecież jak jest jasno, to jest jasno i tyle. Światło dziennie jednak bardzo korzystnie wpływa na komfort oraz samopoczucie. Zdecydowanie przyjemniej jest pracować, gdy zza okna wpadają promienie słoneczne, niż gdy ma się zasłonięte roletami szczelnie cały widok.

Warto także odpowiednio ustawić swoje biurko tak, aby okno nie znajdowało się za plecami. Zasłania się wtedy całe światło, a czytanie dokumentów lub niezbędnych informacji na ekranie komputera staje się bardzo męczące. W przypadku pracy wieczorami, dobrze jest zadbać o sztuczne światło. Lampkę biurową warto postawić tak, aby oświetlać przestrzeń do pracy od góry. Dzięki temu nie będzie powodować żadnych odblasków na monitorze. 

praca zdalna, praca z domu, home office, jak pracować w domu, domowe biuro, jak przygotować home office, jak pracować w domu,
fot. pexels.com

Kolejną kwestią jest oczywiście sprzęt, jakiego używa się w pracy. Warto tutaj wyposażyć się w monitor. Zwiększa to przestrzeń do pracy i mniej męczy się oczy. Monitor pozwala również na podniesienie linii wzroku, co sprzyja ergonomicznej pozycji w trakcie pracy. Ewentualnie, jeśli nie chce się kupować monitora, dobrze jest postawić na podstawkę do laptopa. Dzięki temu ekran można podnieść do zalecanej wysokości.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Warto także zadbać o szybkie połączenie internetowe. W końcu Internet w pracy zdalnej to rzecz niezbędna. Nie tylko jednak szybkość się liczy, ale także bezpieczeństwo. Dobrze jest również o to zadbać podczas korzystania z sieci w domu. Podstawą tutaj jest program antywirusowy i usługa VPN. Pozwala ona na zabezpieczenie wszelkich haseł i danych wrażliwych przesyłanych online.

Dobrze jest także pozbyć się wszelkiego bałaganu – porządek na biurku zdecydowanie pomaga się skupić. Wszystkie niepotrzebne przedmioty mogą niepotrzebnie rozpraszać uwagę i zmniejszać wydajność w pracy. Warto zadbać zatem o to, aby na biurku znajdowały się jedynie przedmioty niezbędne do pracy. O istocie dobrego przygotowania swojego domowego biura z pewnością wiedzą wszyscy freelancerzy – i Ci, co zajmują się branżą IT, jak i humaniści. Wpływa to na produktywność i sprawia, że praca w domu staje się przyjemna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here