Candidate Experience to trend, który coraz więcej marek zaczyna stosować, aby usprawnić działanie swojej firmy. Nie jest to bezpośrednie działania reklamowe, jednak w pośredni sposób przyczynia się do zwiększenia sprzedaży, poprzez uzyskanie lepszych specjalistów. Należy najpierw do perfekcji opanować proces rekrutacyjny, a także stać się atrakcyjnym dla kandydatów. Obecnie pojawiają się głosy, że rynek pracy to rynek pracownika, a wielu specjalistów nie ma żadnych problemów ze znalezieniem pracy. Candidate Experience pozwala zmodyfikować proces rekrutacji tak, aby najlepsi kandydaci byli zainteresowani Twoją firmą. Warto wiedzieć, jak on przebiega w praktyce oraz jakie korzyści przynosi.

Candidate experience, czyli co?

Kandydat Experience jest badaniem satysfakcji, która bezpośrednio odnosi się do procesu rekrutacyjnego u osób, który aplikują do naszej firmy. Kandydaci mogą wówczas wyrazić opinie oraz odpowiadać na pytania o procesie, który przeszli. est ono wykonywane po zamknięciu rekrutacji i ma postać ankietęy z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Firma samodzielnie wymyśla formę oraz treść pytań, aczkolwiek jest kilka sugerowanych, które są najbardziej skuteczne.

Za wypełnienie ankiety nie można oczywiście obiecywać żadnych profitów albo lepszej sytuacji podczas następnej rekrutacji. Powinna być oczywiście obiektywna, krótka oraz zwięźle opisana. Należy także wytłumaczyć, że jej wypełnienie pomoże w usprawnianiu rekrutacji i jest anonimowe. Warto także przy okazji podziękować za wzięcie udziału w rekrutacji.

Jak przebiega candidate experience?

Proces samego badania jest bardzo prosty i właściwie każda osoba może sobie poradzić z jego organizacją. Pierwszym elementem jest stworzenie odpowiedniej ankiety. Po ułożeniu pytań, warto skorzystać z formularza na przykład w Google i przygotować gotowy test do wypełnienia.

rekrutacja, candidate experience, przyjazda rekrutacja, ankieta po rekrutacji, ankieta kandydata, ankieta po rekrutacji, relacja z rekrutowanym
fot. pexels.com

Badanie to powinno być zawsze przeprowadzone po zakończeniu procesu rekrutacyjnego, aby nie fałszował on wyniku wśród osób które chcą zdobyć dane stanowisko. Warto wysłać taką ankietę kilka dni po zamknięciu rekrutacji. Proces ten jest bardzo prosty. Wystarczy wysłać link w mailu, wcześniej przygotowanym szablonie. Wiadomość ankietowa powinna być wysłana tylko jeden raz. Nie powinniśmy wielokrotnie zachęcać do jej wypełnienia. Za jakiś czas warto sprawdzić wszystkie otrzymane odpowiedzi, a także poddać je analizie i interpretacji. Z pewnością dostarczy to wielu ciekawych i przydatnych danych.

W ankiecie powinno znaleźć się maksymalnie 10 pytań, ponieważ jest optymalna liczba, którą większość osób będzie w stanie wypełnić. Pytania powinny dotyczyć obszarów, które powodują u nas najwięcej wątpliwości. Może to być na przykład sam sposób przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej. Jeżeli nie mamy żadnych konkretnych referencji pytania można zrobić ogólne i dzięki nim dowiemy się jakie są najsłabsze elementy procesu.

Tutaj można na przykład zaliczyć długość rekrutacji, kontakt z osobą, która rekrutuje, samą formę ogłoszenia i dostępnych informacji na temat danego stanowiska. Warto także zapytać o zakres obowiązków oraz długość samego spotkania, a także o ocenę pytań jakie na nim padały. Można także przygotować dwie ankiety i wysyłać je naprzemiennie do różnych kandydatów. Dzięki temu będziemy mogli uzyskać o wiele większy zakres wiedzy.

Dlaczego warto?

Korzyści, jakie daje candidate experience, jest bardzo dużo. Przede wszystkim możemy poznać opinie o naszych działaniach, a także uzyskać możliwość ich poprawy. Można dowiedzieć się także, w jaki sposób proces rekrutacyjny odbierają kandydaci i dzięki temu poprawić komunikację, wysyłane informacje, spotkanie lub skrócić ogólnie sam proces, jeżeli jest długi. Dzięki wprowadzonym zmianom więcej kandydatów będzie chciało aplikować z naszej firmy, a marka będzie odbierana profesjonalnie. Proces rekrutacji jest naprawdę bardzo istotny, jeżeli chodzi o zatrudnianie nowych pracowników.

rekrutacja, candidate experience, przyjazda rekrutacja, ankieta po rekrutacji, ankieta kandydata, ankieta po rekrutacji, relacja z rekrutowanym
fot. pexels.com

Badanie satysfakcji z procesu rekrutacyjnego jest także bardzo tanim i prostym rozwiązaniem. Nie trzeba do tego angażować agencji lub dodatkowych rekruterów. Dzięki temu można także wyprzedzić konkurencję. Z uwagi na to, że niewiele firmie się decyduje się na taki krok, jeżeli u doskonalimy nasz proces rekrutacyjny, to kandydaci będą woli aplikować do naszej firmy, ponieważ będzie to łatwiejsze i wygodniejsze, niż u konkurencji. Warto skorzystać z takiej możliwości przy każdej okazji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here