Prowadząc swój biznes warto poświęcić dużo czasu na reklamę, a także przeznaczyć na to odpowiednie środki. W końcu bez skutecznego marketingu ciężko jest znaleźć wielu nowych klientów i zapewnić sobie stałe zlecenia. Reklamować można się w sposób tradycyjny lub przez Internet. Warto sprawdzić obie te opcje i zdecydować, która będzie w naszym wypadku skuteczniejsza.
Tradycyjna forma reklamy
Mimo, że Internet daje teraz niesamowite narzędzia, które ułatwiają działania marketingowe, to reklama stacjonarna nadal przynosi widoczne efekty w postaci wzrostu sprzedaży. Wydawać by się mogło odwrotnie, iż właśnie taki marketing jest już przeżytkiem. Jednak nie jest to prawda. Reklama stacjonarna bardzo dobrze sprawdza się w miejscach, gdzie klienci podejmują decyzję pod wpływem impulsu, tu i teraz.
Warto wybrać specjalistę, który przygotuje odpowiednią i optymalną formę promocji danego produktu lub usługi. Jest to szczególnie istotne, jeśli prowadzimy sklep. Ważna wtedy jest dobrze dopasowana do produktu koncepcja, która przyciągnie do niego wzrok potencjalnego klienta i ułatwi mu podjęcie decyzji zakupowej.
Warto w przypadku reklamy stacjonarnej zawsze zastanawiać się, gdzie zostanie umieszczona. Powinno to być miejsce, w którym będzie oddziaływać na klientów w najoptymalniejszy sposób. Przydaje się tutaj podstawowa wiedza z visual merchandisingu. Jest to strategia marketingowa, która odwołuje się do psychologicznych aspektów podejmowania decyzji zakupowych. Opiera się głównie na zainteresowaniu potencjalnego klienta produktem – robi to poprzez działanie na jego zmysły.
Reklama tradycyjna oczywiście wciąż działa – wystarczy tylko mieć na nią odpowiedni pomysł. Warto wiedzieć, że działa ona na zasadzie push. W praktyce oznacza to, że odbiorca takiego marketingu nie ma żadnego wpływu na to, w którym momencie będzie się zapoznawał z danym porduktem. Jest to tak zwana pasywna percepcja oglądanych przekazów. Nie tylko w sklepie – z pewnością każdy kojarzy długie bloki reklamowe w przerwach programów telewizyjnych.
Reklama tradycyjna ma oczywiście swoje wady. Przede wszystkim minusem jest jej koszt. Wyemitowanie jednego spotu w godzinach najwyższej oglądalności to kwota rzędu 100 000 złotych. Małe przedsiębiorstwa raczej nie decydują się na tę formę. Mankamentem jest także trudność w dotarciu do grupy docelowej. W przypadku prasy można to ocenić, jednak reklamę na billboardzie zobaczą przypadkowe osoby. Nie można także zbadać skuteczności takiego marketingu tradycyjnego – jedyne dane, jakie się ma to przybliżone określenie ilości osób, które reklamę widziały.
Reklama internetowa – co warto wiedzieć?
Przewagą reklamy internetowej nad tradycyjną są oczywiście znacznie niższe koszty. Reklamowanie swojego biznesu w Internecie jest także bardzo skuteczne. Mogą sobie pozwolić na to nawet mali i początkujący przedsiębiorcy.
Kolejnym atutem reklamy poprzez sieć są szybkie rezultaty. Właściwie od razu można zaobserwować jej wyniki, poprzez liczbę odwiedzających i dokładne godziny odwiedzin. Istotny do określenia tego jest także procent konwersji i osób, które skorzystały z oferty.
Reklama internetowa pozwala także na precyzyjne określenie grupy docelowej oraz odpowiedni przekaz jedynie dla osób, które się w niej znajdują. Dokonuje się tego na podstawie aktywności osób w sieci, dzięki masie innowacyjnych algorytmów.
Tradycyjna forma reklamy nie daje gwarancji odnośnie skuteczności – wykupując reklamy w telewizji można mieć tylko nadzieję, że osoba, która to ogląda, będzie chciała skorzystać z danego produktu i go kupić. Marketing internetowy działa inaczej. Można dzięki niemu stworzyć indywidualną reklamę, która jest skierowana stricte do konkretnego odbiorcy. Może to być przykładowo klient, który odwiedził już naszą reklamę i wszedł na stronę internetową sklepu, jednak nie zdecydował się wówczas na zakup. Dobrze przygotowana treść pozwoli na przekonanie klienta, aby jednak wrócił. Można to zrobić na przykład poprzez zaoferowanie rabatu na pierwszy zakup lub darmową dostawę.
Reklama w Internecie ma zdecydowanie przewagę, jeśli chodzi o marketing i osiąganie lepszych biznesowych wyników. Warto jednak dopasować ją do swoich potrzeb oraz osób, do których ma trafić dany produkt. Być może właśnie nasza usługa będzie osiągała lepsze wyniki po zaprezentowaniu jej w telewizji?