Każdy z nas lubi słuchać porywających historii. To one sprawiają, że często czujemy wiele emocji, a także utożsamiamy się z ich bohaterem. Różnego rodzaju narracje to coś, co towarzyszy nam od tysiącleci – często osoba, która umiała dobrze opowiadać, mogła liczyć na wiele różnych korzyści. Historie możemy odnaleźć w filozofii, literaturze, a także od pewnego czasu w marketingu. Warto wiedzieć, co daje storytelling w promowaniu firmy i co można dzięki temu zyskać.

Czym jest storytelling?

Storytelling to opowiadanie angażujących historii o konkretnych markach oraz produktach, które zyskuje coraz większą popularność. Zwolennicy tego nowego trendu twierdzą, że za sukcesem firmy i konkretnych ludzi stoi przede wszystkim dobra opowieść. Na pierwszy rzut oka może to nie brzmieć zbyt przekonująco, jednak warto zapytać siebie, jak racjonalne są nasze wybory, których dokonujemy jako konsumenci. Dlaczego wybieramy akurat ten proszek do prania, a nie inny i czemu po obejrzeniu niektórych reklam chcemy bliżej poznać dany produkt i markę.

Jak doskonale wszyscy wiemy, żyjemy obecnie w czasach przesytu informacyjnego. Dlatego w procesie budowania wizerunku najlepiej sprawdzają się ciekawe narracje, które pomagają w osiągnięciu sukcesu. W końcu samo słuchanie o suchych faktach nie wywoła w Tobie żadnych konkretnych emocji i nie zachęci do kupna produktu.

storytelling, marketing online, sposoby na reklamę, jak się reklamować, czym jest storytelling, storytelling czy warto, storytelling jak działa
fot. pexels.com

Dobra narracja to klucz do sukcesu w marketingu, a także w biznesie. Dzieje się to dlatego, że opowieść, w przeciwieństwie do suchych faktów, przemawia obrazami. Skierowane są one do wyobraźni oraz emocji odbiorcy, a to sprawia, że zostają na długo w jego pamięci. Opowieść powoduje także, że dana oferta staje się naprawdę wyjątkowa, ponieważ wyróżnia dany produkt spośród innych. Dobra narracja inspiruje oraz skłania do działania, w tym wypadku na przykład do zakupu danego produktu. Niepodważalną zaletą storytellingu jest to, że ciekawą historią można się dzielić i dotrzeć do tysięcy lub nawet milionów ludzi na przykład na mediach społecznościowych.

Bardzo ciężko jest przejść obojętnie obok dobrej narracji. Pojawiają się głosy, że storytelling jest fundamentem content marketingu, który jest znany ze swojej skuteczności. Pozwala osiągać najważniejsze dla firmy cele, takie jak zaufanie i lojalność klienta, a także może zainteresować go produktem i skłonić go do kupna.

Co jest istotne w storytellingu?

Rzeczą, która sprawia, że storytelling jest tak bardzo skuteczny, jest to, że ta forma nie sprawia wrażenia typowej reklamy. Obecnie jesteśmy z każdej strony atakowani różnymi reklamami i tak naprawdę staramy się od nich uciekać.

Dobra narracja ma szansę na sukces, jeżeli będzie posiadała ilka istotnych elementów. Jednym z nich jest autentyczność. Obok emocji jest to bardzo ważny element storytellingu. Powinien być on wiarygodny, aby odbiorca identyfikował się z jego przesłaniem.  Warto pamiętać, przygotowując swoją historię, żeby nie używać słów w rodzaju „najlepszy”, „największy na rynku”. Niektóre te frazy są bardzo pomocne, jeżeli chodzi o pozycjonowanie, jednak nie zawsze się opłacają. Generalnie każdy produkt jest teraz „jedyny w swoim rodzaju”, a jak wiemy prawda jest nieco inna.

Kolejnym istotnym elementem storytellingu jest oczywiście bohater. Powinien on rozwiązywać dzięki marce konkretny problem. Naturalną rzeczą jest stawianie na jego drodze przeszkód, na przykład wrogów. Jest to coś, z czym powinien się skonfrontować. Charakterystyczny bohater może sprzedawać ten sam produkt przez wiele lat i stać się żywym symbolem marki.

storytelling, marketing online, sposoby na reklamę, jak się reklamować, czym jest storytelling, storytelling czy warto, storytelling jak działa
fot. pexels.com

Przygotowanie dobrego storytellingu, który uwiarygodnić naszą markę i sprawi, że będzie ona popularna wśród klientów, nie jest proste. Jednak warto przyjrzeć się tej formie budowania trwałej relacji z klientem, bo jest bardzo skuteczna. Wszystko zależy tutaj od naszej kreatywności, bo nie jest ważne co reklamujemy, ale jak. Trzeba umieć ciekawie opowiadać.

Warto wiedzieć, że storytelling to działanie, które działa długofalowo. Marka to coś więcej, niż tylko sama oferowana usługa. Taki marketing wpływa nie tylko na konkretny, reklamowany produkt, ale buduje więź z całą marką i niesie wartości, które klient może uznać także za swoje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here