Obecnie można nauczyć się wielu nowych umiejętności bez wychodzenia z domu. Wszystko to dzięki niesamowitej ofercie kursów w Internecie, a także darmowych filmików instruktażowych, czy webinarów. Chcesz nauczyć się księgowości, programowania lub zarządzania czasem? Możesz znaleźć te informacje w sieci. Co jednak wtedy, kiedy stoimy po drugiej stronie i chcemy rozpocząć biznes polegający na tworzeniu kursów online i szkoleń? Sprawdź, co warto wiedzieć.

Dlaczego kursy są atrakcyjne?

Coraz więcej osób chce posiąść nowe umiejętności lub rozwiązać jakiś problem. Z uwagi na nowe trendy pracy na rynku pracownicy także szukają miejsc, gdzie mogą się doszkolić, aby podnieść swoje kompetencje. Może to być właściwie wszystko. Na początku z pewnością sięga się po różne blogi lub filmiki, jednak każdy autor ma nieco inne podejście i oczywiście nie ma pełnego pakietu wiedzy. To mogą zaoferować jedynie szkolenia i kursy online. To ich największa przewaga. W jednym miejscu można zebrać całą wiedzę, usystematyzowaną. 

Zatem aby założyć swój biznes w tym obszarze wystarczy tylko stworzyć produkt online, pozyskać klientów i zacząć żyć na własnych warunkach. Warto jednak wziąć pod uwagę najpierw kilka kwestii. 

Czy jesteś w tym dobry?

Dobrze jest najpierw zastanowić się nad tym, czy posiada się odpowiednią wiedzę i potrafi się z nią dzielić. Najlepiej, jeśli dane zagadnienie będzie w jakimś sposób dla potencjalnego klienta użyteczne. W przypadku kursów online informatycznych nie trzeba być ekspertem. Wystarczy jedynie być o kilka kroków do przodu od grupy, którą ma zamiar się uczyć. Jednak bardziej zaawansowane szkolenia wymagają już sporej dawki wiedzy. W końcu są one przygotowywane dla osób, które posiadają już jakieś doświadczenie w temacie i chcą dowiedzieć się więcej. 

kursy online, szkolenia online, szkolenia jako biznes, jak zrobić swoje szkolenie, jak stworzyć kurs w internecie, biznes online
fot. pexels.com

Dobrze jest wówczas mieć nie tylko wiedzę w danej dziedzinie, ale także poprzez to własnymi rezultatami i systemem. Jeśli zatem masz pewne umiejętności, na przykład umiesz gotować, znasz świetnie Excela lub umiesz grać na gitarze, to z pewnością możesz stworzyć kurs, w którym podzielisz się tym i zarobisz.

Określenie grupy docelowej

Jeśli wiemy już, co chcemy przekazać większej publiczności w kursie online, to konieczne jest potem określenie grupy docelowej. Generalnie istnieje jedna zasada – tworząc coś dla wszystkich, tak naprawdę robimy to dla nikogo. Dlatego tak istotne jest wyznaczenie sobie targetu, do którego chcemy trafić.

Jeśli na przykład chcesz uczyć podstaw fotografii, to postaw sobie pytanie, czy będzie to kurs dla profesjonalistów, czy początkujących amatorów? Z jakich narzędzi chcesz korzystać – czy z lustrzanki, aparatu analogowego, a może telefonu? Ważne jest także to, czego chcesz nauczyć – czy fotografowania krajobrazu, portretów, a może jedzenia? Dzięki temu łatwiej określisz grupę, do której skierowane będą Twoje treści.

Sprawdź zainteresowanie tematem

Często nawet najlepsze pomysły mogą okazać się nietrafione, bo nie ma na nie obecnie chętnych. Warto zatem je najpierw przetestować. Najprościej zacząć od własnej rodziny lub znajomych i spytać, co sądzą na ten temat i czy by skorzystały z tego typu oferty. Oczywiście, najlepiej podpytywać osoby, które znajdują się w naszej grupie docelowej. Jest to pomocna forma, jednak nie odpowie nam na pytanie, czy kurs faktycznie osiągnie sukces. Dlatego lepiej skierować później swoje kroki do większej liczby osób.

W tym celu można stworzyć post na grupach w platformach społecznościowych lub rozesłać ankietę, czy newsletter do potencjalnych klientów. Minimalną liczbą osób, do jakiej dobrze jest dotrzeć to około 100. Jeśli przynajmniej 30% okaże zainteresowanie, to warto zacząć.

kursy online, szkolenia online, szkolenia jako biznes, jak zrobić swoje szkolenie, jak stworzyć kurs w internecie, biznes online
fot. pexels.com

Można także przygotować darmową wersję swojego szkolenia, którzy w zamian za skorzystanie z niego podzielą się różnymi refleksjami. Pomoże to nie tylko zbadać skuteczność, ale także poprawić pełne niedociągnięcia, czy błędy.

Przygotowanie konspektu i nagrania

Jeśli masz przygotowane powyższe kroki, to następnie warto zastanowić się nad zaplanowaniem kursu. Warto zrobić to w taki sposób, aby klient mógł przechodzić z punktu A do B, czyli przed kursem, a także po. Pomoże to określić, jakie problemy rozwiąże kursant oraz jaką wiedzę zdobędzie. Dobrze podzielić sobie to na mniejsze części, na przykład pięć. 

Następnie oczywiście należy swój kurs stworzyć. Może być w formie PDF, audio lub video. Można oczywiście nagrywać filmiki samemu, warto jednak wcześniej zapoznać się z różnymi programami do montażu, których obsługa z reguły jest bardzo prosta, a daje dobre efekty.

Kolejnym krokiem jest zaplanowanie strategii reklamowej oraz promowanie się, na przykład na social mediach. Warto także założyć swoją stronę internetową. To wszystko sprawi, że zdobędziesz szybko potencjalnych klientów i zaczniesz na swoim kursie zarabiać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here