Stanowisko managerskie łączy w sobie przede wszystkim odpowiedzialność za realizację celów firmy, a także odpowiednie zarządzanie ludzi. Manager to osoba, która pomaga rozwijać talenty swoich pracowników i w ich spełnieniu zawodowym. Połączenie tych dwóch – wypełnienia celów firmy i zadowolenia zespołu – wymaga odpowiednich umiejętności. Dobry kierownik to w końcu nie tylko osoba, która deleguje do konkretnych zadań i kontrolująca czas pracy. Sprawdź, jaki powinien być idealny lider.
Cechy dobrego kierownika
Umiejętności managerskie są związane z pracą z ludźmi oraz osiąganiem konkretnych celów. Dobry kierownik powinien odpowiednio zadbać o równowagę w tych dwóch obszarach. Warto wiedzieć, że zbytnia poufałość z podwładnymi może powodować terminową realizację zadań i ogólną atmosferę rozluźnienia. Z kolei zbytnie koncentrowanie się jedynie na celach i wynikach będzie skutkować w mniejszą motywacją w zespole, bo każdy pracownik będzie się czuł niczym nieważny trybik w wielkiej maszynie korporacyjnej.
Po czym zatem rozpoznać dobrego kierownika? Przede wszystkim do celów powinien dążyć z pomocą właściwych narzędzi i działań. Doskonale musi rozpoznawać i wykorzystywać kompetencje swoich podwładnych. Podstawą relacji między managerem a zespołem powinno być zaufanie, a także dbałość o rozwój i dobre warunki. Kierownik powinien także mieć oczywiście wizję i dobrze planować całość działań, na przykład ustalać priorytety i delegować zadania.

Tutaj warto wymienić kilka cech, jakie powinien posiadać dobry kierownik. Przede wszystkim jest to komunikatywność. Bez niej nie ma mowy o efektywnym zarządzaniu – w końcu kontakt z ludźmi w zespole jest podstawą. Dobry manager powinien umieć jasno i konkretnie przekazać polecenia – chaos w komunikacji może prowadzić do wielu nieporozumień, a w rezultacie to niezadowolenia pracowników.
Idealny lider powinien także doceniać samodzielność pracowników, jednak w przypadku problemów lub wątpliwości jego pierwszym działaniem powinna być pomoc i wsparcie. Empatia to jedna z podstawowych cech, jakimi charakteryzują się dobrzy kierownicy. Zdecydowanie wiedzą, kiedy muszą zainterweniować oraz dbają o potrzeby swoich pracowników. Powinien także mieć dużą rolę w onboardingu nowych osób, czyli wprowadzania ich w życie firmy i obowiązki.
Kolejną cechą jest naturalne przywództwo – kierownik powinien w swoim zespole mieć zaufanie, budzić szacunek oraz posłuch. Dobry manager to osoba niezwykle charyzmatyczna i pewna siebie, a także doświadczona. Nie chodzi tutaj o wydawanie rozkazów, a o przekazywanie poleceń służbowych oraz dobre wytłumaczenie, jak dokładnie sprostać oczekiwaniom. Dobry kierownik to także ktoś, kto szanuje swoich podwładnych oraz ich umiejętności, mocne i słabe strony. Powinien także oczywiście odznaczać się entuzjazmem i motywować pracowników w trudnych momentach.
Efektywny kierownik to dobry lider
Manager powinien także odznaczać się cechami, które pozytywnie wpływają na efektywność. Są to przede wszystkim skrupulatność i utrzymywanie porządku w projektach. Kierownik powinien wiedzieć, na jakim etapie dokładnie jest każda osoba z zespołu i zminimalizować ewentualne opóźnienia. Dobrym managerem jest także osoba asertywna. Sprawia to, że może skupić się na priorytetach i w kulturalny sposób odmówić, jeśli wie, że nie wystarczy czasu na dodatkowe zadania. Powinien także umieć powiedzieć “nie” podwładnemu w sposób umiejętny i bezpieczny dla obu stron, ale jednocześnie zdecydowany.

Dobrego managera odznacza także samodzielność i decyzyjność. Ostateczną decyzję zawsze podejmuje sam, nawet niekiedy w krótkim czasie. Nie zrzuca odpowiedzialności na inne osoby lub na swój zespół i nie rozważa bez końca każdej opcji. Dokonuje wyboru i działa. Tutaj warto wspomnieć także o gotowości do podejmowania trudnych, ale koniecznych decyzji.
Nie każdy ma oczywiście predyspozycje do tego, by być dobrym kierownikiem. Jednak warto wiedzieć, że nikt nie rodzi się managerem idealnym i pewne umiejętności da się zdobyć lub rozwinąć dzięki na przykład szkoleniom lub pracy nad sobą. Dobrze jest ćwiczyć empatię, umiejętność słuchania oraz negocjacje. Z pewnością przyda się także trening asertywności, a także wiedza z zakresu psychologii i zarządzania.