Oczekiwania branży i klientów e-commerce

Firmy kurierskie pozostają kluczowym ogniwem handlu internetowego. Jak usługi kurierskie prezentują się w nowej, post-pandemicznej rzeczywistości? Za nami rok pandemii, a wraz z nim zmiany w tym jak żyjemy, pracujemy i robimy zakupy. Pandemia uderzyła w wiele gałęzi gospodarki, choć wiele z nich odbiło znacznie szybciej niż się spodziewano (powodując nowy problem dla firm, które nie były na to przygotowane), ale e-commerce nie tylko nie ucierpiało, ale wręcz przeżyło boom. Zakupy on-line zyskały dużo na popularności w okresie kiedy zakupy stacjonarne wydawały się mniej atrakcyjną niż zwykle propozycją, jeśli w ogóle były możliwe. Wraz z handlem elektronicznym wzrosło też znaczenie firm kurierskich. Transport przesyłek jest niezwykle ważny, bo w tym jednym miejscu następuje fizyczne zetknięcie klientów z usługą e-commerce. Co więcej, jakość i szybkość usług kurierskich jest jednym z kluczowych czynników, które w najbliższych miesiącach zdecydują o tym czy klienci pozostaną przy e-commerce, czy wrócą do handlu stacjonarnego.

Przesyłki kurierskie z e-commerce w Polsce

Firmy kurierskie były zawsze ulubioną drogą dostawy paczek klientów e-commerce. Badania rynku e-commerce w Polsce, przeprowadzane co roku przez Gemius, jeszcze w 2020 roku wskazywały, że firma kurierska pozostaje najbardziej pożądaną metodą odbioru paczek ze sklepów on-line (tzn. najwięcej ankietowanych wskazywało, że jej dostępność zachęca ich do zakupów). Jednocześnie jednak, badania te wskazywały też na nadchodzącą (nie całkiem niespodziewanie) zmianę w pozycji firm kurierskich na rynku dostaw z e-commerce. Otóż według raportu za 2020 rok, Paczkomaty wreszcie znalazły się na pierwszym miejscu w rankingu przed firmami kurierskimi, jako najczęściej wykorzystywana w praktyce forma dostawy. Badania Kantar Polska z kwietnia 2021 wskazują, że trend ten nasilił się w tym roku, zapewne wraz ze wzrostem liczby Paczkomatów, których jest już w Polsce ponad dwanaście tysięcy. Już zeszłoroczne badania Kantara wskazywały na dziesięciopunktową przewagę jaką Paczkomaty InPost miały nad usługami kurierskimi: wskazało je 80% badanych, podczas gdy kurierzy uzyskali 70% wskazań (a trzecia w rankingu paczka pocztowa, tylko 41%). W wynikach z kwietnia 2021 ich popularność wzrosła o kolejne dziewięć punktów procentowych (do 89%). Co więcej, aż 70% ankietowanych wskazało na Paczkomaty InPost jako na preferowaną metodę nadania paczki. W zeszłym roku było to 51% ankietowanych, tuż za Pocztą Polską (53% wskazań). W tym roku jest to już 70% respondentów, co daje InPost dwudziestopięciopunktową przewagę nad usługami państwowego monopolisty. Skąd taki sukces przewoźnika?

Firmy kurierskie oczami klientów e-commerce

Rzut oka na wspomniane wcześniej rankingi usług kurierskich i pokrewnych dają pierwszą wskazówkę co do tego dlaczego Paczkomaty zdają się wyprzedzać firmy kurierskie w branży e-commerce. Słaba pozycja usług dostawy paczki do punktu odbioru wskazuje, że choć klienci deklarują, że ważny jest dla nich koszt dostawy, to zwykle nie są gotowi w imię niższej ceny rezygnować z korzyści jakie daje firma kurierska i Paczkomaty. Korzyści te to przede wszystkim szybkość dostawy – kurierzy dostarczają paczki krajowe do domu klienta lub do paczkomatu w ciągu 48 godzin, a w przypadku tych drugich najczęściej (nawet w 90% przypadków) następnego dnia roboczego. Drugą istotną korzyścią jest wygoda: firma kurierska dostarcza paczki wprost do drzwi klienta, który nie musi się nigdzie ruszać z domu żeby ją odebrać. A czy nie o to chodzi w zakupach on-line żeby je zrobić z domu? Z drugiej strony, czekanie na kuriera bywa uciążliwe, a tymczasem Paczkomaty są otwarte całą dobę, siedem dni w tygodniu i można z nich odebrać paczki w dogodnym momencie. Do tego, ponieważ jest ich już dwanaście tysięcy, to nie jest to długa wyprawa (dla większości klientów – ok. 500 metrów), a cena jednak nieco niższa niż dostaw kurierskich. W okresie pandemii zapewne nie bez znaczenia było też to, że paczki można było odbierać bez spotykania się z ludźmi, a dzięki funkcji zdalnego otwierania skrytek w aplikacji – całkowicie bezkontaktowo.

Paczkomaty oczami sklepu internetowego

Firma kurierska czy Paczkomaty? Jedno i drugie! Z punktu widzenia sklepu korzystającego z usług InPost istotne jest to, że InPost to nie tylko Paczkomaty, ale firma kurierska świadcząca krajowe usługi kurierskie w pełnym zakresie. Tak więc w ramach jednej umowy sklep może zapewnić klientom transport przesyłek na oba najpopularniejsze sposoby. InPost ponadto ma specjalną ofertę dla sprzedawców Allegro i obsługuje Szybkie Zwroty. A dla sklepów, które poszukują kompleksowego rozwiązania logistycznego firma kurierska ma także w ofercie usługę Fulfillment, obejmującą cały ciąg logistyczny od magazynowania po dostawę. Z tych powodów hasło „wybierz InPost” wielu sprzedawcom e-commerce wydaje się atrakcyjną propozycją.

Paczkomaty dla każdego

W przypadku nadań niewątpliwie głównym powodem gwałtownego wzrostu popularności Paczkomatów jako sposobu wysyłki wśród klientów indywidualnych jest wprowadzenie w możliwości nadawania przesyłek za pomocą aplikacji InPost Mobile, bez potrzeby drukowania etykiety nadawczej. To jedyne w swoim rodzaju innowacyjne rozwiązanie czyni opcję nadawania paczek z Paczkomatu (do Paczkomatu lub na adres odbiorcy) najprostszą w tej chwili metodą wysyłki. Nie ma potrzeby ręcznego wypełniania formularzy i stania w kolejce na poczcie, nie ma potrzeby drukowania listów przewozowych (nie każdy ma jak to zrobić). Wystarczy wypełnić formularz w aplikacji i wsadzić paczkę do Paczkomatu, a firma kurierska zajmie się już resztą. Do tego, ponieważ maksymalna waga przesyłek to 25 kg, to często są tańsze niż paczka pocztowa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here