Oczekiwania branży i klientów e-commerce

Firmy kurierskie pozostają kluczowym ogniwem handlu internetowego. Jak usługi kurierskie prezentują się w nowej, post-pandemicznej rzeczywistości? Za nami rok pandemii, a wraz z nim zmiany w tym jak żyjemy, pracujemy i robimy zakupy. Pandemia uderzyła w wiele gałęzi gospodarki, choć wiele z nich odbiło znacznie szybciej niż się spodziewano (powodując nowy problem dla firm, które nie były na to przygotowane), ale e-commerce nie tylko nie ucierpiało, ale wręcz przeżyło boom. Zakupy on-line zyskały dużo na popularności w okresie kiedy zakupy stacjonarne wydawały się mniej atrakcyjną niż zwykle propozycją, jeśli w ogóle były możliwe. Wraz z handlem elektronicznym wzrosło też znaczenie firm kurierskich. Transport przesyłek jest niezwykle ważny, bo w tym jednym miejscu następuje fizyczne zetknięcie klientów z usługą e-commerce. Co więcej, jakość i szybkość usług kurierskich jest jednym z kluczowych czynników, które w najbliższych miesiącach zdecydują o tym czy klienci pozostaną przy e-commerce, czy wrócą do handlu stacjonarnego.

Przesyłki kurierskie z e-commerce w Polsce

Firmy kurierskie były zawsze ulubioną drogą dostawy paczek klientów e-commerce. Badania rynku e-commerce w Polsce, przeprowadzane co roku przez Gemius, jeszcze w 2020 roku wskazywały, że firma kurierska pozostaje najbardziej pożądaną metodą odbioru paczek ze sklepów on-line (tzn. najwięcej ankietowanych wskazywało, że jej dostępność zachęca ich do zakupów). Jednocześnie jednak, badania te wskazywały też na nadchodzącą (nie całkiem niespodziewanie) zmianę w pozycji firm kurierskich na rynku dostaw z e-commerce. Otóż według raportu za 2020 rok, Paczkomaty wreszcie znalazły się na pierwszym miejscu w rankingu przed firmami kurierskimi, jako najczęściej wykorzystywana w praktyce forma dostawy. Badania Kantar Polska z kwietnia 2021 wskazują, że trend ten nasilił się w tym roku, zapewne wraz ze wzrostem liczby Paczkomatów, których jest już w Polsce ponad dwanaście tysięcy. Już zeszłoroczne badania Kantara wskazywały na dziesięciopunktową przewagę jaką Paczkomaty InPost miały nad usługami kurierskimi: wskazało je 80% badanych, podczas gdy kurierzy uzyskali 70% wskazań (a trzecia w rankingu paczka pocztowa, tylko 41%). W wynikach z kwietnia 2021 ich popularność wzrosła o kolejne dziewięć punktów procentowych (do 89%). Co więcej, aż 70% ankietowanych wskazało na Paczkomaty InPost jako na preferowaną metodę nadania paczki. W zeszłym roku było to 51% ankietowanych, tuż za Pocztą Polską (53% wskazań). W tym roku jest to już 70% respondentów, co daje InPost dwudziestopięciopunktową przewagę nad usługami państwowego monopolisty. Skąd taki sukces przewoźnika?

Firmy kurierskie oczami klientów e-commerce

Rzut oka na wspomniane wcześniej rankingi usług kurierskich i pokrewnych dają pierwszą wskazówkę co do tego dlaczego Paczkomaty zdają się wyprzedzać firmy kurierskie w branży e-commerce. Słaba pozycja usług dostawy paczki do punktu odbioru wskazuje, że choć klienci deklarują, że ważny jest dla nich koszt dostawy, to zwykle nie są gotowi w imię niższej ceny rezygnować z korzyści jakie daje firma kurierska i Paczkomaty. Korzyści te to przede wszystkim szybkość dostawy – kurierzy dostarczają paczki krajowe do domu klienta lub do paczkomatu w ciągu 48 godzin, a w przypadku tych drugich najczęściej (nawet w 90% przypadków) następnego dnia roboczego. Drugą istotną korzyścią jest wygoda: firma kurierska dostarcza paczki wprost do drzwi klienta, który nie musi się nigdzie ruszać z domu żeby ją odebrać. A czy nie o to chodzi w zakupach on-line żeby je zrobić z domu? Z drugiej strony, czekanie na kuriera bywa uciążliwe, a tymczasem Paczkomaty są otwarte całą dobę, siedem dni w tygodniu i można z nich odebrać paczki w dogodnym momencie. Do tego, ponieważ jest ich już dwanaście tysięcy, to nie jest to długa wyprawa (dla większości klientów – ok. 500 metrów), a cena jednak nieco niższa niż dostaw kurierskich. W okresie pandemii zapewne nie bez znaczenia było też to, że paczki można było odbierać bez spotykania się z ludźmi, a dzięki funkcji zdalnego otwierania skrytek w aplikacji – całkowicie bezkontaktowo.

Paczkomaty oczami sklepu internetowego

Firma kurierska czy Paczkomaty? Jedno i drugie! Z punktu widzenia sklepu korzystającego z usług InPost istotne jest to, że InPost to nie tylko Paczkomaty, ale firma kurierska świadcząca krajowe usługi kurierskie w pełnym zakresie. Tak więc w ramach jednej umowy sklep może zapewnić klientom transport przesyłek na oba najpopularniejsze sposoby. InPost ponadto ma specjalną ofertę dla sprzedawców Allegro i obsługuje Szybkie Zwroty. A dla sklepów, które poszukują kompleksowego rozwiązania logistycznego firma kurierska ma także w ofercie usługę Fulfillment, obejmującą cały ciąg logistyczny od magazynowania po dostawę. Z tych powodów hasło „wybierz InPost” wielu sprzedawcom e-commerce wydaje się atrakcyjną propozycją.

Paczkomaty dla każdego

W przypadku nadań niewątpliwie głównym powodem gwałtownego wzrostu popularności Paczkomatów jako sposobu wysyłki wśród klientów indywidualnych jest wprowadzenie w możliwości nadawania przesyłek za pomocą aplikacji InPost Mobile, bez potrzeby drukowania etykiety nadawczej. To jedyne w swoim rodzaju innowacyjne rozwiązanie czyni opcję nadawania paczek z Paczkomatu (do Paczkomatu lub na adres odbiorcy) najprostszą w tej chwili metodą wysyłki. Nie ma potrzeby ręcznego wypełniania formularzy i stania w kolejce na poczcie, nie ma potrzeby drukowania listów przewozowych (nie każdy ma jak to zrobić). Wystarczy wypełnić formularz w aplikacji i wsadzić paczkę do Paczkomatu, a firma kurierska zajmie się już resztą. Do tego, ponieważ maksymalna waga przesyłek to 25 kg, to często są tańsze niż paczka pocztowa.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNOWY JPK – CO TRZEBA O NIM WIEDZIEĆ?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here