Każdy przedsiębiorca ma za sobą taki moment, gdzie decyduje się na prowadzenie biznesu. Niezależnie od tego, czy jest to krótka chwila i szybka decyzja, czy raczej proces poprzedzony długimi rozmyślaniami, wiąże się to, prędzej czy później, z planowaniem i rozwijaniem pomysłu w praktyce. Jedną z najważniejszych składowych Twojej strategii będzie zapewne znak towarowy i jego ochrona. W jakiej kolejności zabrać się za to wszystko? Czy najpierw musisz założyć firmę a potem rejestrować znak? Niekoniecznie. Czytaj dalej, a wszystkiego się dowiesz.

Znak towarowy – co to jest?

Najczęściej ludzie słysząc „znak towarowy”, z automatu myślą „logo”. A to błąd. Znakiem towarowym, wedle ustawy Prawo własności przemysłowej, może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.

Może być to zatem nazwa, grafika, opakowanie, kształt produktu, dźwięk, slogan. Opcji jest bardzo wiele. Najczęściej rzeczywiście wybór pada pomiędzy logo i nazwą, ale nie są to jedyne dostępne możliwości. Przed wejściem z marką na rynek warto zrobić badanie znaku towarowego. Unikniesz wtedy ryzyka, że nieświadomie naruszysz cudze prawa. Więcej przeczytasz o tym tutaj: https://wzoryprzemyslowe-blog.pl/badanie-znaku-towarowego/

Główna funkcja znaku towarowego

Znaki towarowe, jak widać z powyższej definicji, są przypisane do działalności przedsiębiorstw na rynku. Ich funkcją jest bowiem w głównej mierze identyfikacja towarów i usług i oznaczanie źródła ich pochodzenia. Mowa tu o działalności komercyjnej. Co do zasady bowiem znaki towarowe powinny oznaczać te produktu i usługi, które oferowane są dla klientów w celach zarobkowych. Najprościej mówiąc, mają odróżniać to, co oferujesz Ty, od tego co oferuje Twój bezpośredni konkurent.

Czy zgłoszenie jest konieczne?

Rejestracja znaku towarowego nie jest wymagana ani narzucona przepisami prawa. Należy jednak wiedzieć, że skoro jest możliwa, to wiąże się z konkretnymi korzyściami.

Rejestracji, w zależności od wybranego terytorium, dokonuje się w odpowiednim urzędzie patentowym.

  1. Urząd Patentowy RP – jeśli planujesz działać lokalnie / na terenie kraju.
  2. Urząd UE ds. Własności Intelektualnej – jeśli chcesz działać na terenie całej Unii Europejskiej.
  3. Światowa Organizacja Własności Intelektualnej – jeśli masz zamiar rozwijać się poza granicami UE.

Czy musisz mieć firmę aby „opatentować” nazwę?

Nie. Nie ma takiego wymogu. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zarejestrował znak na siebie jako na osobę fizyczną. Jest to wygodne szczególnie wtedy kiedy nie prowadzisz jeszcze działalności, jesteś na początku biznesowej drogi lub planujesz przekształcenie przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji możesz też udzielić licencji na używanie Twojej marki lub przenieść to prawo w dowolnym momencie.

Zasada jest jednak taka, że znak powinien być używany w sposób komercyjny. Według obowiązujących przepisów masz 5 lat na to, aby rozpocząć używanie znaku w sposób zarobkowy. Nie oznacza to, że po tym okresie ochrona przestanie obowiązywać. Urząd sam z siebie również nie będzie kontrolował, czy rzeczywiście rozpocząłeś działalność komercyjną, ale jeśli tego nie zrobisz, konkurencja będzie miała możliwość wnieść o wygaszenie Twojej rejestracji.

Formalne prawo można przenieść

Pamiętaj, że właściciel praw do znaku może się zmieniać. To nie działa tak, że jeśli znak zastrzegłeś na siebie, to już tak musi pozostać. Prawem z rejestracji możesz dysponować, czyli przenieść je na inny podmiot lub osobę, sprzedać je, wnieść do spółki aportem. Możliwości jest bardzo wiele – w zależności od sytuacji możesz wybrać tą właściwą dla Ciebie.

Prawo z rejestracji można nawet odziedziczyć! Wiedziałeś o tym?

Ochrona przed bankructwem

Zastrzeżenie znaku na osobę fizyczną ma jeszcze jeden istotny atut. Jeśli coś pójdzie nie po Twojej mysli i firma upadnie, a znak towarowy zastrzegłeś na siebie, nie można Ci go odebrać na poczet długu. Likwidator majątku spółki nie może w takiej sytuacji zająć znaku towarowego, ponieważ faktycznie nie jest on własnością spółki, lecz Twoją. I choć oczywiście robimy wszystko, by do upadku firmy nie doszło, jeśli masz obawy w tej kwestii, dobrze jest wiedzieć, że masz również wybór i możesz markę zastrzec na siebie.

Procedura rejestracji

Procedura rejestracji znaku na osobę fizyczną nie różni się od tej na firmę. Należy wskazać dokładnie jaki znak ma być przedmiotem zgłoszenia, w ramach jakich towarów ma obowiązywać ochrona oraz na jakim terytorium. W zależności od Twoich potrzeb i zasięgu działania, możesz wybrać:

  • Urząd Patentowy RP (UPRP) – jeśli działasz lokalnie lub na terenie kraju.
  • Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) – jeśli działasz poza granicami Polski, na terenie krajów członkowskich.
  • Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO) – jeśli działasz poza granicami Unii Europejskiej.

Po zakończeniu procedury rejestracji otrzymasz od urzędu świadectwo ochronne. To dokument, który jednoznacznie będzie wskazywał, że jesteś właścicielem znaku towarowego.

Świadectwo działa jak tarcza chroniąca Cię przed nieuczciwą konkurencją. Dzięki niemu możesz bez wysiłku udokumentować swoje prawa w sądzie, bez konieczności przedkładania setek dowodów.

W czym może Ci pomóc rzecznik patentowy?

Pamiętaj, że w sprawie marki możesz zwrócić się po pomoc do rzecznika patentowego. Jest on specjalistą od prawa własności przemysłowej. Może pomóc Ci na każdym etapie działania.

  1. Podczas tworzenia marki – może pomóc już w procesie jej kreowania, doradzić Ci jak wybrać jej właściwą formę, zakres ochrony i ostatecznie brzmienie – w zależności od okoliczności.
  2. Przed zgłoszeniem – może przeprowadzić dla Ciebie badanie zdolności rejestrowej znaku i określić jego szanse na rejestrację, wskazać ewentualne ryzyko i rekomendacje, aby je zminimalizować.
  3. Podczas zgłoszenia – będzie Twoim pełnomocnikiem i reprezentantem przed urzędem – będzie też działał w Twoim imieniu, nadzorował całą procedurę i pilnował terminów.
  4. Po rejestracji – będzie widniał w rejestrze jako pełnomocnik – urząd jak i strony trzecie będą mogły kontaktować się z nim we wszelkich sprawach dotyczących Twojego znaku.
  5. Podczas trwania ochrony – może monitorować nowe zgłoszenia, aby w porę wyłapać te, które mogą być dla Ciebie kolizją i w porę zareagować.
  6. Przy przedłużeniu ochrony – będzie pilnował terminów i płatności w Twoim imieniu oraz sprawował pieczę nad bieżącą ochroną.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here