Rozpoczęcie nowej pracy to z reguły niesamowicie stresujące doświadczenie. Nie tylko perspektywa nowych zadań, ale także nieznane środowisko mogą wpływać na wyższy poziom zdenerwowania przed pierwszym dniem. Aby proces aklimatyzacji nowego pracownika przebiegał sprawnie, firmy często decydują się na onboarding. Jest to program, który ułatwia wdrożenie się w nowe obowiązki – warto wiedzieć więcej o tym procesie, a przede wszystkim, co sprawia, że jest on dobrym rozwiązaniem?

Pierwsze dni w nowej pracy

Udało się – znalazłeś nową pracę. Z pewnością sama rozmowa rekrutacyjna jest już wyjątkowym stresem dla wielu osób, jednak pierwszy dzień w pracy to zupełnie inna bajka. Rozpoczęcie pracy w nowym miejscu jest pewnego rodzaju sprawdzianem, podczas którego możemy nieco lepiej poznać siebie oraz zdolność panowania nad stresem. Z pewnością przed pierwszym dniem towarzyszyć może niepewność – nie wiadomo, jakie są firmowe zwyczaje, stosunki w zespole, a także reguły i kultura organizacyjna firmy. Aby się do tego wszystkiego dostosować warto słuchać przełożonego oraz wskazówek bardziej doświadczonych kolegów. Oczywiście niezbędny będzie także zmysł obserwacji. 

Aby ułatwić wejście do nowego zespołu pracownikowi, który dopiero zaczyna pracę, firmy organizują onboarding. To w jego trakcie poznajesz współpracowników, przedstawiany jest Ci szczegółowy zakres obowiązków oraz sposób ich wykonania. Warto podczas onboardingu nie tylko słuchać, ale też zadawać pytania i aktywnie uczestniczyć w spotkaniach. Bardzo ważne jest pierwsze wrażenie, jakie się wywrze na członkach zespołu i może ono przesądzić o przyszłych relacjach. Dobrze jest także pamiętać o poczuciu humoru. Dbając o dobry początek współpracy, szybko poczujemy się pewniej i łatwiej zbudujemy relacje.

Jak przebiega onboarding?

onboarding, pierwszy dzień w pracy, rozpoczęcie nowej pracy, jak wygląda onboarding, czym jest onboarding, onboarding w firmie
fot. pexels.com

Najczęściej onboarding jest przeprowadzany przez bezpośredniego przełożonego. Pomaga on wprowadzić w nowe obowiązki oraz się zaaklimatyzować. Warto wiedzieć, że onboarding nie polega jedynie na powitaniu i przedstawieniu kolegom z zespołu. Kierownik powinien nas także oprowadzić po budynku, udzielić wskazówek i objaśnić krok po kroku, jak wygląda organizacja pracy. Idealnie, jeśli pojawi się także informacja o dobrych praktykach oraz strukturze hierarchicznej organizacji, czym się zajmują poszczególne działy i jak wygląda współpraca z nimi.

Onboarding pomaga w zredukowaniu odczucia dyskomfortu oraz niepewności, która wynika z nieznajomości zwyczajów firmowych. Szybko możemy poczuć się dobrze w nowym miejscu i na wykonywaniu swoich obowiązków. Odpowiednie wprowadzenie pracownika w nowe środowisko pomaga także w budowaniu przyjaznej atmosfery w zespole i pokazuje, że dana firma bardzo skupia się na ludziach i pozytywnych relacjach między pracownikami. To z kolei przekłada się na efektywność wykonywania zadań i większą skuteczność.

O co pytać podczas onboardingu?

Czas onboardingu powinien być przez nas bardzo dobrze wykorzystany. Warto zatem wykazać się proaktywną postawą. Oczywiście, osoby, które wprowadzają pracowników w firmę, z pewnością mają bardzo szeroką wiedzę i zapewniają obszerną informację. Jednak jeżeli coś będzie budziło Twoje wątpliwości lub będzie niejasne, to warto od razu poprosić o doprecyzowanie. Dobrze nie pomijać tematów, które pozornie mogą wydawać się bardzo prozaiczne. To właśnie one mogą sprawić, że w firmie poczujemy się swobodnie i na “swoim miejscu”. 

onboarding, pierwszy dzień w pracy, rozpoczęcie nowej pracy, jak wygląda onboarding, czym jest onboarding, onboarding w firmie
fot. pexels.com

Przykładowo można zapytać na przykład o osoby, z którymi będzie się najczęściej pracowało. Istotny jest także sposób zwracania się do członków zespołu i wszystkich innych pracowników. Często pozwala to na uniknięcie gafy. Pierwszy dzień w pracy to czas dla Ciebie na zadawanie pytań, które wydają się ważne. Oczywiście, mimo wszystko, warto dobrze przemyśleć, czy na pewno chce się wyrazić na głos pewne wątpliwości. Na przykład raczej dobrze nie będzie odebrane pytanie o to, ile można się spóźniać. Warto także pamiętać o tym, aby uważnie słuchać słów managera i nie zadawać pytań o kwestie, które zostały już poruszone. W razie wątpliwości co do swojej umiejętności zapamiętywania można zawsze zapisywać wszystkie istotne informacje na kartce. Pozwoli to na sprawne wdrożenie się w nowe obowiązki i uniknięcie nieporozumień.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here