Feedback to określenie, które pochodzi z języka angielskiego. Dosłownie oznacza informację zwrotną. Co ciekawe, pojęcie to w Polsce pojawiło się w momencie wejścia do naszego kraju zagranicznych korporacji – w pewnym sensie było kolejne z wielu słów, które musieliśmy dodać do naszego słownika. Feedback może oznaczać odpowiedź zarówno pozytywną, jak i negatywną – warto wiedzieć, jaką rolę pełni w codziennym życiu pracownika.

Za co można otrzymać feedback?

Jak można się domyślić, feedback to nie tylko określenie, które jest stosowane w środowisku korporacyjnym. Również w życiu prywatnym często go używamy, niekiedy nawet nie nazywając tego wprost w ten sposób. Za każdym razem, gdy wydajemy opinię w danym temacie, lub coś oceniamy i komentujemy, to można to nazwać feedbackiem. Ten typ komunikowania się towarzyszy nam każdego dnia i często dużo od niego zależy. Oczywiście można także uzyskać feedback swojej strony internetowej, co jest istotne dla biznesu.

Na co dzień ocenianie różnych usług lub produktów, a także sytuacji może nam przychodzić z łatwością. Jednak często w miejscu pracy pojawia się problem z dawaniem dobrego feedbacku. Nie należy to oczywiście do najłatwiejszych czynności, stąd często swoje komentarze wolimy zachować dla siebie. Wynika to ze strachu przed reakcją innych osób, lub ośmieszenia, a nawet wyśmiania.

feedback, jak dawać feedback, feedback w pracy, pozytywny feedback, negatywny feedback, dobry feedback, zły feedback
fot. pexels.com

Oczywiście samo to już stanowi pewien feedback. Jednakże praktyka pokazuje, że kwestia interpretacji takiej informacji zwrotnej pozostaje tylko w rękach osoby oceniającej. Co ciekawe, brak feedbacku może być często oceniany jako negatywna reakcja – w końcu nie wiemy dokładnie, co zrobiliśmy dobrze, a co źle, więc często przyjmujemy to drugie, jako prawdziwe. Gdy nie wiadomo, co poprawić, to prowadzi to do braku zmian, a to, jak wiadomo, nigdy nie jest dobre.

Co sprawia, że feedback jest ważny?

Dzięki odpowiedniej informacji zwrotnej możemy znaleźć się w posiadaniu wielu istotnych informacji. Przede wszystkim jest to wiadomość o tym, co zrobiliśmy dobrze, a nad czym powinniśmy jeszcze popracować. Ma to także zastosowanie w przypadku stron internetowych lub sklepów – wówczas można łatwo dowiedzieć się, jakie zmiany wprowadzić, aby osiągały lepsze efekty. Feedback może także pokazać, jakie produkty i usługi są najczęściej wyszukiwane i dlaczego właśnie na nich należy skupić się, by wypromować produkt.

Informacja zwrotna o wykonywanych zadaniach może także usprawnić naszą pracę i pokazać błędy, których często samemu trudno dostrzec. Jest to zatem niezbędne nie tylko, gdy ocenia nas pracodawca, czy współpracownicy. ale także klient.

Jaki feedback nie jest konstruktywny?

Oczywiście nie każda informacja zwrotna, którą się otrzymuje, jest równie wartościowa. Pod uwagę nie warto brać komentarzy hejterów, którzy mają na celu jedynie obniżenie naszej wartości, lub usług, jakie oferujemy. Istnieje naprawdę wiele osób, które krytykują tylko dla samej krytyki i często czują się bezkarni. W końcu można ich najczęściej spotkać w Internecie, gdzie czują się bezkarni.

Komentarze, które są całkowicie niezrozumiałe lub niejasne, również nie powinny zaprzątać nam głowy. Często sama osoba, która opiniuje, nie wie, czego chce lub nie potrafi wyrazić do końca swojej myśli. Oczywiście feedback powinien także pochodzić konkretnie od ludzi, którzy z nami współpracują lub znają nasze produkty i usługi. Opinie w stylu “mój kolega powiedział, że” nie są miarodajne. 

feedback, jak dawać feedback, feedback w pracy, pozytywny feedback, negatywny feedback, dobry feedback, zły feedback
fot. pexels.com

Feedback powinno się konstruować w odpowiedni sposób, tak aby nie stanowił pola do rozmyślań, czy był pozytywny, czy negatywny. Przeważnie takie wątpliwości są spowodowane złym doborem słów lub ich niefortunnej kolejności. Często zapamiętuje się bardziej negatywne rzeczy – nawet jeśli otrzymamy pozytywny feedback za wykonane zadanie, jednak pojawił się tylko jeden, mały błąd, to zapewne bardziej zapamiętamy, że coś było nie tak, niż że projekt został wykonany dobrze.

Jak powinien wyglądać dobry feedback?

Dobra informacja zwrotna to taka, która jest krótka i na temat, bez zbędnego rozwlekania. Powinna koncentrować się na konkretnym temacie lub danej sytuacji, a nie na wielu innych pobocznych. Ważne jest także, aby opierała się na faktach i na obserwacjach.

Feedback powinien być także wolny od bezsensownych uogólnień, oskarżeń czy zbędnych osądów. Podczas przekazywania takiej opinii trzeba odsunąć na bok swoje osobiste preferencje lub sympatie. 

Oczywiście, spełnienie tych wymogów nie jest łatwe. Na szczęście istnieje wiele różnych sposób na przekazywanie feedbacku, na przykład feedback 360 stopni lub drzwi szczęścia. Są one opracowywane od wielu lat i każdy może się go nauczyć.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here