Często można natknąć się w tramwajach lub autobusach na osoby, które są ubrane bardzo służbowo. Kobiety w szpilkach i z elegancką torebką, mężczyźni pod krawatem, w rękach dzierżąc aktówkę. Stosują się oni do tzw. dress code, czyli zbioru zasad, który mówi o tym, czego unikać, a co należy ubierać do pracy, aby wyglądać zawsze profesjonalnie.

Zasady dress code’u – co warto wiedzieć?

Najprostsza definicja dress code’u to reguły, zgodnie z jakimi należy wybierać strój do swojej pracy. Każda firma ma swój własny zbiór, jednak można oczywiście wskazać pewne uniwersalne reguły, jakimi charakteryzuje się ten służbowy strój. 

Podstawą profesjonalnego ubioru do pracy jest z pewnością niewymuszoną elegancja, wyczucie oraz schludność. Strój powinien być zawsze dostosowany do stanowiska, jakie się piastuje, a także do wymogów przełożonego. Istotny jest także wizerunek firmy i jej polityka. Jak można się domyślić, pracownikowi biurowemu, czy urzędnikowi nie wypada przyjść do pracy w dżinsach i zwykłym podkoszulku. Tak samo nie spotkamy prawnika w luźnym dresie. Ubiór ma naprawdę duże znaczenie w oczach klienta na odbiór firmy i może niekorzystnie wpłynąć na jej obraz.

Smart casual damski – z czym to się nosi?

Mimo, że pojęcie takie, jak dress code, istnieje w naszym kraju dopiero od kilkunastu lat i weszło do użytku dzięki korporacjom, to już zdążyły się wokół tego pojęcia wytworzyć pewne mity. Głównie panuje przekonanie, że kobiety mają zdecydowanie łatwiej w przypadku profesjonalnego ubioru do pracy i że ich szafa oferuje nieograniczone możliwości. Czasem jednak przedstawicielki płci pięknej popełniają dużo błędów, zarówno w stroju typowo formalnym, smart casual, czy casual. Ten ostatni jest strojem swobodnym, natomiast smart casual to połączenie elegancji z bardziej codziennym i wygodnym stylem ubierania się.

dress code, dress code w pracy, smart casual, profesjonalny strój do pracy, jak ubierać się do pracy, casual, strój casual, smart casual dla mężczyzn, smart casual dla kobiet
fot. pexels.com

W przypadku stroju formalnego warto w przypadku pań postawić na spódnice, eleganckie bluzki z kołnierzykiem, a także spodnie w kant. Z pewnością dobrym wyborem będą także sukienki. Panuje tutaj dość duża dowolność także w kwestii kolorów. Warto postawić na biele, szarości, czernie, zielenie, brązy lub beże. Istotna jest także biżuteria, w której oczywiście należy zachować umiar, zakładając na siebie maksymalnie dwie ozdoby.

Smart casual charakteryzuje się połączeniem swobody i elegancji. Nie dziwi tutaj na przykład połączenie eleganckiej koszuli z jeansami, a także T-shirtu ze spódnicą. 

Najczęściej popełnianymi błędami wśród kobiet są przede wszystkim bluzki z dużym dekoltem, które odsłaniają też plecy, a także bardzo obcisłe i za krótkie spódnice. Nieprofesjonalnie wygląda także nadmiar biżuterii i buty, które odkrywają palce.

Jak powinni ubierać się panowie?

W przypadku mężczyzn najczęściej elegancki strój można skojarzyć z garniturem. Jednak oczywiście wszystko zależy od tego, jaki dress code panuje w danym miejscu pracy. W banku na przykład wskazane jest oczywiście noszenie dobrze skrojonego garnituru. W przypadku korporacji jednak, możliwe jest także ubieranie się zgodnie ze stylem smart casual, czyli elegancka koszula i ciemne jeansy.

dress code, dress code w pracy, smart casual, profesjonalny strój do pracy, jak ubierać się do pracy, casual, strój casual, smart casual dla mężczyzn, smart casual dla kobiet
fot. pexels.com

Wśród panów również mogą zdarzyć się nieodpowiednie stroje, które mogą negatywnie odbić się na postrzeganiu firmy. W przypadku stroju formalnego niedopuszczalne jest luzowanie krawatów i rozpinanie kołnierzyków. Odkryte buty również są nie do przyjęcia w wielu firmach. Szczególnie w okresie letnim niemile widziane są także krótkie spodenki, topy, które odkrywają ramiona, zbyt kolorowy ubiór i nadmiar biżuterii.

Warto wiedzieć, że pracodawca może wymagać od podwładnych określonego sposobu ubierania się. Dress code stanowi bardzo ważny element kultury korporacyjnej i jest wyrazem szacunku do wartości firmy, ale nie tylko. W ten sposób respektuje się także swojego przełożonego i innych pracowników, a także klientów. Ubiór świadczy także o profesjonalizmie i zaangażowaniu. Aby nieco odetchnąć od sztywnego stroju, wielu pracodawców decyduje się jednak na tzw. casual day, czyli możliwość założenia swobodniejszego stroju. Z pewnością wpływa to na pozytywną atmosferę wśród pracowników.

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here